Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC4775182   Dislèxia, més enllà de les dificultats en la lectura
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 23/5/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   12SD Dislèxia, més enllà de les dificultats en la lectura
  
Inscripció   01/09/2023 - 02/05/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   L’objectiu principal del curs és proporcionar a la comunitat educativa una visió global i específica sobre les característiques, el diagnòstic, el tractament i la intervenció del trastorn d’aprenentatge específic de la Dislèxia.
La dislèxia és considerada un trastorn específic de l’aprenentatge centrat en el llenguatge que es caracteritza per una dificultat en les habilitats de lectura i escriptura, sense comptar amb alteracions neurològiques ni sensorials com a causa d’aquest trastorn. Afecta al 10% de la població, per això és un dels trastorns d'aprenentatge més estudiats en els darrers anys, i encara en l’actualitat, per la comunitat científica i educativa, ja que encara no existeix una identitat unificada del concepte.
Les dificultats en la lectura i l’escriptura, provoquen dificultats en l’adquisició dels aprenentatges, en el comportament, en la regulació emocional i en les seves relacions socials, fet que esdevé un major risc de fracàs acadèmic i d’afectacions socioemocionals, com poden ser els estats d’ansietat.
Per aquest motiu, la finalitat del curs és donar a conèixer la naturalesa del trastorn, comprendre les afectacions que provoca en la vida diària i conscienciar sobre les necessitats educatives específiques d’aquest perfil. Oferint pautes i estratègies d’actuació directa a l’aula per el personal docent i adaptacions que s’han de dur a terme en les diferents àrees acadèmiques. I d’aquesta manera, garantir una atenció adient i afavorir l’èxit educatiu d’aquest alumnat.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.

La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Formar al professional de l’educació en la detecció i intervenció de la dislèxia, tenint en compte l’alumnat, la família, l’entorn social i acadèmic.
- Conèixer els aspectes clau de la dislèxia.
- Identificar els diferents tipus de dislèxia.
- Conèixer els trastorns associats a la lectura i la comorbiditat amb altres trastorns.
- Detectar la dislèxia entre altres trastorns d’aprenentatge.
- Identificar els signes d’alerta i d’alarma davant la dislèxia.
- Identificar les causes i l’afectació neurobiològica del trastorn.
- Conèixer el protocol d’observació i d’actuació davant la dislèxia.
- Facilitar pautes d’actuació tenint en compte els diferents àmbits acadèmics.
- Promoure l’educació inclusiva de l’alumnat amb dislèxia.
- Comprendre les afectacions socioemocionals d’aquest alumnat.
- Sensibilitzar sobre la importància d’adaptar l’organització i la gestió de l’aula per atendre les necessitats educatives de l’alumnat amb dislèxia.
  
Continguts   Mòdul 1. Què sabem de la dislèxia?
El primer mòdul dona a conèixer la naturalesa del trastorn, les seves principals afectacions i l’explicació científica d’aquestes. En primer lloc, es defineix el trastorn, s’expliquen les seves causes i els seus tipus segons les àrees afectades, la seva simptomatologia destacada en les diferents etapes educatives i les implicacions neurològiques a nivell cerebral. En segon lloc, s’exposen els diferents trastorns que envolten les dificultats en la lectura i es fa referència als diferents trastorns d’aprenentatge, a fi de diferenciar-los amb la dislèxia. Seguidament, s’expliquen els trastorns que poden acompanyar a la dislèxia (comorbiditat) i, finalment es fa referència a les potencialitats i fortaleses de les persones amb dislèxia i quins són els principals errors en la lectura i l’escriptura, per acabar proporcionant unes pautes de tractament a nivell general i específic.
1.Introducció
2.Què és la dislèxia?
3. Estudi de les causes de la dislèxia
4. El cervell dislèctic
5. Tipus de dislèxia
6. Simptomatologia i edat
7. Trastorns de la lectoescriptura
8. Comorbiditat
9. La dislèxia i alguns trastorns d’aprenentatge
10. La dislèxia i les seves fortaleses
11. Els principals errors en la lectoescriptura
12. Hi ha intervenció per a la dislèxia?
13. Conclusions i Bibliografia i webgrafia

Mòdul 2. Actuacions per l’alumnat amb dislèxia
El segon mòdul se centra en primer lloc, en detectar la Dislèxia a través de dos protocols de referència, el PRODISLEX (castellà) i el PRODISCAT (català) i es parla sobre els professionals encarregats de vetllar per aquest alumnat. En segon lloc, es parla sobre l’atenció educativa a l’alumnat amb Dislèxia, què fem desde la detecció fins a la intervenció, donant importància al Pla de Suport Individualitzat (PSI), coneixem els àmbits d’actuació i el protocol d’observació dividits per etapes educatives, a més es comparteixen alguns tests i proves estandarditzades per poder fer el diagnòstic. En tercer lloc, es comparteixen els protocols d’actuació, també dividits per etapes educatives, tenint de referència els protocols esmentats. Seguidament es faciliten estratègies, propostes metodològiques i organitzatives i els criteris d’avaluació per aquest alumnat. Finalment, es comparteixen recursos a l’abast dels i les docents i activitats per potenciar el nivell en la lectoescriptura, classificades per àrees d’intervenció.
1. Introducció
2. La detecció de la Dislèxia
2.1. Agents implicats als centres educatius
3. Atenció educativa a l’alumnat amb Dislèxia
4. Àmbits d’actuació
5. Protocols d’observació i proves diagnòstiques
6. Protocols d’actuació per a la Dislèxia
7. Estratègies i propostes metodològiques
8. Aspectes organitzatius i metodològics en àrees específiques
9. Una aula sensibilitzada
10. Una aula multisensorial
11. Recursos a l’abast del personal docent
12. Conclusions i Bibliografia i webgrafia

Mòdul 3. La inclusió de l’alumnat amb Dislèxia a l’aula
El tercer mòdul del curs té la finalitat de conscienciar i sensibilitzar la comunitat educativa de la importància d’adaptar l’àmbit educatiu a les necessitats educatives especials que necessita l’alumnat amb Dislèxia. Per fer-ho, en primer lloc s’exposa la importància del rol que ha de seguir el o la professional educatiu i les pautes que s’han de seguir per a una educació inclusiva. En segon lloc s’exposen les conseqüències emocionals de la Dislèxia i com millorar en els diferents àmbits de la persona. Finalment es treballaran els factors afectius i motivacionals i el recolzament emocional dirigit a l’alumnat amb dislèxia.
1. Introducció
2. Funció i rol docent
3. Relació entre la família i el centre educatiu
4. Pautes per a una educació inclusiva
5. Conseqüències emocionals de la Dislèxia
6. Factors afectius i motivacionals
7. Conclusions i Bibliografia i webgrafia

  
Formador/a   Cristina Menchén Artacho / Clara Romero Llamas
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Defineix el concepte de Dislèxia (fòrum)
REFLEXIONAR. Es reflexiona i s’aproxima al concepte de la Dislèxia i a les seves principals manifestacions, a través de testimonis directes. Permet reflexionar sobre l’afectació global del trastorn en la vida diària de la persona en l’àmbit emocional, d’aprenentatge, familiar i social.
Activitat 2. Com és el cervell afectat amb Dislèxia? (fòrum)
CONSCIENCIAR I RAONAR. L’activitat es consciencia sobre l’afectació a nivell cerebral per aclarir que es tracta d’un trastorn neurobiològic. Es raona sobre les diferents afectacions en els processos d’aprenentatge.
Activitat 3. Analitza un cas pràctic (tasca)
ACTIVITAT INDIVIDUAL DE RAONAMENT I ARGUMENTACIÓ. Es presenta un cas pràctic amb l’objectiu de reconèixer quins són els errors específics que s’observa, amb la finalitat de poder detectar-los a les nostres aules.
Activitat 4. Conseqüències del NO diagnòstic (fòrum)
CONSCIENCIAR I REFLEXIONAR. Es reflexiona sobre la realitat que pateixen moltes persones amb Dislèxia quan no són diagnosticades i no es reconeixen les seves dificultats per poder millorar en el seu desenvolupament de la lectoescriptura, entre altres afectacions.

MÒDUL 2
Activitat 1. Intervenció educativa (tasca)
ACTIVITAT INDIVIDUAL PER POSAR EN PRÀCTICA CONEIXEMENTS. Es fa una aproximació d’adaptació metodològica que es basa en els aspectes clau que hem de considerar per fomentar una millora en l’adquisició dels aprenentatges amb l’alumnat amb Dislèxia.
Activitat 2. Reflexionem! (fòrum)
PRACTICAR I ANALITZAR: es fomenta l’anàlisi dels diferents estils d’aprenentatge per assolir les bases analítiques per detectar els que presenten l’alumnat.
Activitat 3. Conseqüències de la no atenció (fòrum)
CONSCIENCIAR I REFLEXIONAR. Es reflexiona sobre les afectacions de l’alumnat amb Dislèxia quan no se'ls dona l'atenció que necessiten a les aules. A més de ser conscients de la millora que fan quan se'ls adapta la metodologia tenint en compte les seves necessitats.
Activitat 4. Compartim activitats! (fòrum)
REFLEXIONAR, ELABORAR I COMPARTIR: es fa el treball per elaborar activitats destinades a treballar les diverses dificultats que apareixen en els i les alumnes amb dislèxia.

MÒDUL 3
Activitat 1. Ens posem en la seva pell (tasca)
ACTIVITAT INDIVIDUAL PER POSAR EN PRÀCTICA CONEIXEMENTS, COMPRENDRE I REFLEXIONAR: Comprendre com se senten les persones que pateixen dislèxia quan han de llegir al davant de la classe i quines implicacions emocionals comporta aquesta activitat que es considera normal per a tot l’alumnat.

Activitat 2. Trenquem mites! (tasca)
CONSCIENCIAR I RAONAR. Es vol eliminar dels nostres pensaments algunes creences errònies que només serveixen per no entendre la verdadera problemàtica que pateixen les persones amb dislèxia i ens allunyen de la comprensió del trastorn d’aprenentatge.

Activitat 3. El rol del personal docent (fòrum)
CONSCIENCIAR I RAONAR. Es consciencia sobre la importància de la figura del o la professional educatiu per la intervenció de la Dislèxia.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).